Taller, Sentir l'art

Curs: 2002/2003


Introducció

Conscients que els sentits són la primera font de coneixement, és a dir, de descobriment del món i de nosaltres mateixos, aquest taller es va plantejar com un laboratori d’experimentació sensorial que vinculava manifestacions artístiques diferents: música, pintura, collage, escultura, etc. La motivació principal d’aquest taller era comprovar com els nostres sentits absorbeixen físicament i emocionalment impulsos externs com sons, sabors, olors, etc., per a després transformar-los i plasmar-los en creacions plàstiques.

Metodologia

El taller constava de dues parts. La primera, de caràcter més teòric, consistia en la projecció d’una presentació PowerPoint on es feia un recorregut per la Història de l’Art a través d’obres clàssiques i contemporànies que tractaven el tema dels cinc sentits o propiciaven un exercici de percepció sensorial: al•legories, natures mortes, etc. El tractament de l’emotivitat dels colors, les línies i les textures completava l’explicació, la finalitat de la qual era facilitar eines i estímuls per al desenvolupament de la segona part del taller. Aquesta, d’un caràcter més pràctic, proposava l’experimentació directa: dibuixar un so, modelar una olor, fer un collage a partir del tacte, etc.

Activitat de la vista
Els alumnes dibuixaven al llapis una composició de formes geomètriques.

Activitat de l’oïda
Calia dibuixar amb llapis i guixos de colors, les sensacions que provocava l’audició de quatre sons: aigua en ebullició, cristalls trencats, música afrocubana i música experimental contemporània. Es recomanava tancar els ulls per a afavorir la concentració.

Activitat de l’olfacte
Havien de modelar amb plastilina dos relleus o escultures a partir d’oldre primerament un perfum floral i posteriorment, curri.

Activitat del gust
Havien de fer dos dibuixos amb ceres blanes a partir de la sensació que els provocava menjar un caramel de fruites i un cacauet picant. Feien la degustació amb els ulls tancats.

Activitat del tacte
Els alumnes de Primària havien de crear un collage a partir del tacte d’una madeixa de llana i una pilota blana. Aquests objectes es ficaven en una bossa de roba opaca per a aguditzar la sensació tàctil.
Els alumnes de Secundària havien de fer el collage després de tocar una madeixa de llana i un cactus.

El taller va tenir un resultat tan bo que es va desenvolupar durant dos cursos escolars, 02/03 i 03/04, i va comptar amb una participació total de 3.412 xiquets i adolescents de col·legis i instituts de tota la província d’Alacant i Albacete.


Tornar

INFORMACIÓ

Concertar visites/activitats:
965 90 9517 / 965 90 9387
didactica.mua@ua.es